Tyvärr måste vi informera om att Tendy Scriptor har problem med att ansluta till telefonen som uppgraderats till Android 16.
Detta beror på ändringar i hur Android 16 hanterar bluetooth-anslutningar och är inget som kan lösas via Tendy-appen.
För att Android 16 ska acceptera anslutningen krävs en uppdatering av Tendy Scriptors interna mjukvara (firmware). Tyvärr går detta inte att uppdatera på distans utan kräver byte av enheten eller en mjukvaruuppdatering som det ser ut just nu.
Detta besked kom som en total överraskning för oss, och vi har gjort allt vi kunnat - och lite till - för att hitta en alternativ lösning. Vi har säkerställt innan uppdateringen av Android 16 att enhetens alla moduler följer protokoll för Android 16 men tyvärr har det inte hjälpt och Android 16 uppdateringen accepterar inte att skapa kontakt med Scriptor.
Vi fortsätter att jobba för att hitta lösningar och kommer hålla dig informerad hur det går. Vi kan i dagsläget inte ge ett konkret svar på hur vi på bästa sätt kommer att lösa så att din Scriptor fungerar tillsammans med Android 16 men fortsätter att jobba på det dag och natt. Tyvärr försvåras vårt arbete att lösa problemet då Android/Google inte direkt hjälper oss att säga vad det är som är fel.
Vi kommer lösa detta åt dig oavsett vad, jag kan dock inte lova hur och när som det är just nu. De alternativ som finns just nu är enligt följande.
Avvaktar lösning från Tendy - Du vill behålla din Scriptor & få en kompensation när problemet är löst
Fyll i dina uppgifter i detta Google Sheet så vi kan hålla dig informerad.
Vi kommer att återkomma och lösa så att din Scriptor fungerar med Android 16. Du får en kompensation för detta på 600 SEK i presentkort på www.tendy.se som tack för ditt tålamod.
Retur av Tendy Scriptor - Du önskar göra en retur på din Tendy Scriptor (Libra & abonnemang)
Fyll i dina uppgifter i detta Google Sheet så vi kan hjälpa dig vidare.
Därefter kan du reklamera din Scriptor till företaget/butiken där du köpt
enheterna och få återbetalning. För återbetalning av abonnemang skriver du in din mailadress du använder för ditt aktiva konto i Google sheet.
Fyll in dina uppgifter i detta google sheet för att hålla dig uppdaterad och få vidare hjälp.
Testa detta - Ibland har vi märkt att det fungerar ändå med Android 16 telefoner
Testa dessa steg och testa flera gånger om så kanske skrivaren ansluter. Det ska såklart inte vara så men vissa användare har lyckats få det att fungera och kan använda den tills vi har återkommit med en lösning.
Grundläggande inställningar att kontrollera
Bluetooth och plats påslaget
Gå till Inställningar → Anslutning → Bluetooth → se att Bluetooth är på.
Gå till Inställningar → Plats (Location) → slå på platsdelning (BLE kräver platsåtkomst på Android för att kunna skanna enheter).
Android 12+ behöver även appen ha tillgång till platsbehörighet:
→ Inställningar → Appar → [Tendy Appen] → Behörigheter → Plats → Tillåt när appen används.
Tillåt Bluetooth-åtkomst
Inställningar → Appar → [Tendy App] → Behörigheter → Närhet & Bluetooth
→ Aktivera Tillåt anslutning till närliggande enheter.
Stäng av batterioptimering
Gå till Inställningar → Appar → [Tendy App] → Batteri → Ingen begränsning
(Samsung dödar ofta BLE-scanning i bakgrunden om batterioptimering är aktiv).
2. Rensa gamla anslutningar
Om enheten redan varit ansluten (t.ex. testad i fabrik):
Gå till Bluetooth-inställningar → se om din BLE-enhet finns i listan.
Tryck på kugghjulet → Glöm enhet.
Starta om telefonen.
Starta om BLE-enheten (ta ur batterier eller håll inne reset om möjligt).
Sedan öppna Tendy-appen igen och försök para via appen (inte via Bluetooth-inställningarna direkt).
3. Om det fortfarande inte fungerar
Testa i denna ordning:
Slå av och på Bluetooth.
Slå på Flygplansläge i 10 sek och slå sedan av det.
Starta om telefonen.
Om du nyligen uppdaterat Android – rensa Bluetooth-cache:
Gå till Inställningar → Appar → Visa systemappar → Bluetooth → Lagring → Rensa cache och data.
Jag ber verkligen så hemskt mycket om ursäkt för detta och kan garantera att vi jobbar stenhårt på att hitta lösningar.
För att hålla dig uppdaterad och få mer hjälp i detta problemet så ber jag dig fylla i Google sheet formuläret här.
Har du frågor kan du alltid maila [email protected] så svarar jag så snabbt jag kan.
Allt gott,
Eric
